Giraf (1.-2.kl)

Besøg giraffen! (Grundforløb)

En fem meter høj afrikansk, drøvtyggende ko, med en 2 meter lang hals, et hjerte på størrelse med en 10L spand og en 45 cm lang tunge, som den bruger til at plukke blade fra akacietræernes øverste grene? Det lyder skørt, men giraffen er blot ét forunderligt eksempel på udviklingen i naturen. 

I dette forløb ser vi nærmere på giraffens levevis, dens opbygning og biologi. Hvilke fjender har den og kan den overhovedet forsvare sig? 
Vi besøger girafferne i vores nye girafstald – Europas største. At kigge op i de mørke øjne 5 meter over dig, er en meget speciel oplevelse! Vi ser på staldens indretning i forhold til de krævende beboere. 
Når dyrene er lukket ud, hjælper vi til i stalden, så der er tørt halm og friske grene klar, når dyrene igen skal på stald for natten.
HUSK praktisk fodtøj!!

Der er opgaver før jeres besøg i Knuthenborg, og der er afsluttende opgaver efter besøget.
I kan med fordel kombinere dette grundforløb med et eller flere af fagtemaerne. Se mere her!

 

Fælles Mål

Natur/teknologi
Kompetencemål:
Undersøgelse
- Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
Kommunikation
- Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller

Faglige læringsmål- Eleven har viden om organismers opbygning
- Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider
- Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber
 
Knuthenborgs læringsmål

- Eleven har viden om hvordan giraffen er bygget op
- Eleven hører og snakker om giraffens liv i Knuthenborg; sommer og vinter
- Eleven bruger fagord og begreber om giraffen
- Det er vores mål, at vi med varieret undervisning og ved at aktivere elevernes sanser fremmer deres naturfaglige viden og deres alsidige udvikling.

Praktisk

Grundforløbet tilbydes elever fra 1. – 2. klasse
Tidspunkt: Hele året i Knuthenborg
Varighed: 2 lektioner

Grundforløbet kan med fordel kombineres med et eller flere fagtemaer for at arbejde videre med girafferne

PriserKlik her >
KontaktKlik her >

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scroll for at se mere