Klassifikation (5.-6.kl)

Dyregruppernes særlige kendetegn (Grundforløb)

Hvorfor er en tiger og en giraf ikke det samme dyr? De er begge to pattedyr, men hvad adskiller dem fra hinanden, og hvad har de tilfælles?

I løbet af undervisningen udforsker vi, hvad der kendetegner fugle, insekter og pattedyr. Undervejs kommer vi helt tæt på repræsentanter fra en af dyregrupperne – hvis vi altså tør! Eleverne bliver i stand til at beskrive og argumentere for inddelingen i de enkelte dyregrupper, herunder hvirveldyr og hvirvelløsedyr.

Fælles målNatur/teknologi
Kompetencemål:
Undersøgelse
- Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
Kommunikation
- Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
 
Faglige læringsmål- Eleven kan fortælle om livets udvikling
- Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet
- Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
 
Knuthenborgs læringsmål

- Eleven kan mundtligt beskrive den evolutionære udvikling
- Eleven ved hvad fødekæde og fødenet er, og kan inddele dyrene herefter
- Eleven kan mundtligt bruge fagord og begreber om dyrene
- Det er vores mål, at vi med varieret undervisning og ved at aktivere elevernes sanser fremmer deres naturfaglige viden og deres alsidige udvikling.

Praktisk

Grundforløbet tilbydes elever fra 5. – 6. klasse
Tidspunkt: Hele året i Knuthenborg
Varighed: 2 lektioner

Grundforløbet kan med fordel kombineres med et eller flere fagtemaer for at arbejde videre med evolution og klassifikation.

PriserKlik her
 
KontaktKlik her

 

Scroll for at se mere