Tiger (3.-4.kl)

På rovdyrenes territorium! /Grundforløb)

Kommunikation, kamuflage, kløer og kæber!
Verdens største kat kommer fra Asien. Den har orange, sorte og hvide striber. Kom i Knuthenborg og mød denne kat!
Vi undersøger tigerens levevis, placering i fødekæden, hvad et territorium er, og hvordan tigrene kommunikerer med hinanden. Hvorfor er de orange og har striber?
Vi mærker på tigerens tænder og finder ud af, hvordan rovdyrs tænder adskiller sig fra planteæderes. Vi diskuterer, hvorfor tigeren er truet, og hvad man kan gøre for at hjælpe.

I stalden møder vi de store rovdyr. Ansigt til ansigt med tigrene mærker vi lugten af rovdyr, som river i næsen. Det er en meget intens oplevelse.
Vi går på opdagelse på tigerenes 25.000m2 store territorium, og leder efter spor fra rovdyrenes færden - for eksempel kradsemærker, hår, veksler eller fodspor. 

Der er opgaver før jeres besøg i Knuthenborg, og der er afsluttende opgaver efter besøget.

Fælles målNatur/teknologi
Kompetencemål:
Undersøgelse
- Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger
Kommunikation
- Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
 
Faglige læringsmål- Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen
- Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber
- Eleven har viden om naturområder
 
Knuthenborgs læringsmål- Eleven kan undersøge hvordan tigeren har tilpasset sig til livet i skoven
- Eleven bruger fagord og begreber om tigeren
- Eleven har viden om naturen, der hvor tigeren lever
- Det er vores mål, at vi med varieret undervisning og ved at aktivere elevernes sanser fremmer deres naturfaglige viden og deres alsidige udvikling.
 
Praktisk

Grundforløbet tilbydes elever fra 3. – 4. klasse
Tidspunkt: Hele året i Knuthenborg
Varighed: 2 lektioner

Grundforløbet kan med fordel kombineres med et fagtema for at arbejde videre med tigrene.

Priser

Klik her

KontaktKlik her

 

Scroll for at se mere